Antibiyotik Kaynaklı İshal İçin Tedaviler

18 Aralık, 2020
Antibiyotik kaynaklı ishal? Eğer bu daha önce başınıza birden fazla kere geldiyse, bugün bunu engellemenin bazı yollarını keşfedeceksiniz.

Genellikle ishal, bir hastalıktan muzdarip olduğunuzu gösteren bir semptomdur. Örneğin gastroenterit. Bazen, olası gıda zehirlenmelerine dair de bir uyarı işaretidir. Antibiyotik kaynaklı ishal hakkındaki her şeyi bu yazımızda öğrenebilirsiniz.

Ancak pek çok kişi antibiyotik onlarda bu belirtinin ortaya çıkmasına neden olduğu için doktorlarını görmeye gider.

Bu, her zaman reçete ile antibiyotik almanız gerekmesinin nedenlerinden biridir. Kulak burun boğazda antibiyotiklerin rasyonel kullanımı için temel kavramlar makalesinin işaret ettiği gibi, ishal; aminoglikozidler, klindamisin, makrolidler ya d da penisilin gibi bazı antibiyotiklerin bir yan etkisidir.

Bu ilaçlar gastrointestinal sistem üzerinde oldukça agresiftir.

Antibiyotikler Neden İshale Neden Olur?

Antibiyotiklerin ishale neden olmasının nedenleri, Antibiyotik kaynaklı ishal makalesinde de belirtildiği gibi, antibiyotiklerin bağırsak üzerindeki toksik etkileridir.

Ancak bunun nedeni, bu tür ilaçların bağırsak florasını değiştirerek yararlı bakterilerin azalmasına ve Clostridium difficile bakterisi gibi diğer bakterilerin çoğalmasına neden olarak ishale yol açmasıdır.

Clostridium difficile bakterileri.

Ancak, eğer onları alırsanız ishalden muzdarip olma olasılığınızı öğrenmek için antibiyotiklerin içerisindeki pek çok bileşeni analiz edebilirsiniz. Bazılarından yukarıda halihazırda bahsettiğimiz bu elementler klindamisin, ampisilin, amoksisilin ve sefalosporinlerdir.

Antibiyotiklerin ishale neden olduğuna dair kesin bir teşhis almak için, gerekli testleri isteyebilmeleri için doktorunuza görünmek önemlidir. Bunlar, bir dışkı analizinden ve en ağır vakalarda, kolonoskopiden oluşur.

Daha fazlasını öğrenmek için okumaya devam edin: Kronik ve Akut İshal: Nedenleri ve Tedavileri

Semptomları ve Olası Tedavileri

İshal, hem çocukları hem de yetişkinleri ve yaşlıları etkileyebilen antibiyotiklerden kaynaklanan bir semptom olsa da, yaşlılarda çok daha yaygındır.

Aslında ishal, bir karın ameliyatı geçirmiş ya da çok sağlıklı beslenmeyen kişilerde sıklıkla görülür. Aşağıda, antibiyotik alımıyla ilişkili semptomları öğrenebilirsiniz:

  • Sıvı ve sık dışkılama
  • En şiddetli vakalarda, dışkıda kan olabilir
  • Akut karın ağrısı
  • Ateş ve genel halsizlik
  • Dehidrasyon

Antibiyotik alan ve bu semptomları yaşayan yaşlı insanlar bir doktora görünmelidir. Bunun nedeni, ciddi vakalarda ölüme neden olabilecek dehidrasyonun meydana gelmeyebilmesi, bunun yerine acil cerrahi müdahale gerektiren bir bağırsak delinmesi gerçekleşmesidir.

Tedavi

Antibiyotik kaynaklı ishalden muzdarip olan bir kişi, doktorunun tavsiyelerine uymalıdır. Durum ciddi bir durum olarak değerlendirilmiyorsa, doktor hiçbir zaman antibiyotik tüketimini durdurmayı içermeyecek bir takibe başlayacaktır.

Diğer durumlarda, doktor reçete edilen ilacın değiştirilmesini önerebilir.

Bir doktor ile konuşan yaşlı bir kadın.

Peki ya ishal şiddetliyse? Antibiyotiğinizi değiştirmeyi deneyebilirsiniz. Ancak, ekstrem durumlarda, doktorlar hastaya ilacı bırakmasını ve hatta ishal önleyici ilaçlar almasını önerebilir.

Doktorunuzun beslenme talimatlarına uymayı ve sürekli su içmeyi unutmamalısınız, her zaman yanınızda bir şişe su bulundurun. Bu durumlarda probiyotik tüketmek de faydalı olabilir.

Bu yazımız ilginizi çekebilir: İshal Olduğumuzda Uzak Durmamız Gereken 6 Yiyecek

Engellenmesi

Antibiyotik kaynaklı ishali önlemek için kendi kendine ilaç tedavisi uygulamaktan kaçınmak çok önemlidir. Aslında pek çok ülkede, tıbbi reçeteleri olmadıkça müşterilere bu ilaçları satmak yasaktır.

Bu nedenle, kendinizi iyi hissetmiyorsanız kendi kendinize ilaç almak yerine her zaman doktorunuza gitmelisiniz.

Eğer ishal olan biri ile temas halindeyseniz, bunun yayılmasını önlemelisiniz. Bunu yapmanın en iyi yolu, etkilenen kişiye dokunduktan sonra ellerinizi yıkamaktır. Bir sağlık kurumunda çalışıyorsanız, eldiven kullanmanız çok önemlidir.

Size hiç antibiyotik kaynaklı ishal teşhisi koyuldu mu? Genellikle kendi kendinize ilaç alır mısınız? Bu yazımızın, önce bir uzmana danışmadan gastrointestinal sağlığınızı riske atabilecek şeyler yapmak yerine, doktora gitmenizin gerekli olduğunun daha fazla farkında olmanızı sağladığını umuyoruz.

  • Bustos, S. P., & Chamorro, J. F. V. (2018). Probióticos en diarrea aguda, asociada a antibióticos y nosocomial: evidencia en pediatría. Revista Colombiana de Gastroenterología33(1), 41-48.
  • Ecker, L., Ochoa, T. J., Vargas, M., Del Valle, L. J., & Ruiz, J. (2013). Preferencias de uso de antibióticos en niños menores de cinco años por médicos de centros de salud de primer nivel en zonas periurbanas de Lima, Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública30(2), 181-189.
  • Poma Gálvez, Jonnathan. (2012). Diarrea disenterica en niños: el uso de antibioticos según la encuesta demográfica y de salud familiar – Endes 2011. Revista de Gastroenterología del Perú32(4), 429. Recuperado en 11 de marzo de 2019, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1022-51292012000400015&lng=es&tlng=es.